PoD (Points of Discontinuity) - Publikationen

  • Utz, Christian. 2016a. “Atonalität / Posttonalität / Tonalität.” In Lexikon Neue Musik, edited by Jörn Peter Hiekel and Christian Utz, 186–192. Stuttgart: Metzler/Kassel: Bärenreiter.
  • Utz, Christian. 2016b. “Auf der Suche nach einer befreiten Wahrnehmung.” In Lexikon Neue Musik, edited by Jörn Peter Hiekel and Christian Utz, 35–53. Stuttgart: Metzler/Kassel: Bärenreiter. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05624-5_3 
     
  • Danieli, Luca. 2018. “Points of Discontinuity and Spatial Cadences: Two Experimental Concepts for the Development of Musical Theory.” In Proceedings of the XXII Colloquium on Music Informatics, Udine, November 20-23, 2018, edited by Federico Fontana and Andrea Gulli, 70–76. http://cim.lim.di.unimi.it/2018_CIM_XXII_Atti.pdf.
  • Utz, Christian. 2019. “Ausweglose Enden. Die Schlussbildung in Salvatore Sciarrinos Werken und die Semantisierung musikalischer Strukturen.“ In: Salvatore Sciarrino (Musik-Konzepte Sonderband), edited by Ulrich Tadday, 172–194. Munich: edition text+kritik. https://doi.org/10.48795/q6ae-d644
  • Utz, Christian. 2020. “Zur Poetik und Interpretation des offenen Schlusses. Inszenierungen raum-zeitlicher Entgrenzung in der Musik der Moderne.” Die Musikforschung 73, no. 4: 324–354. https://doi.org/10.52412/mf.2020.H4.3https://phaidra.kug.ac.at/o:125810
     
  • Danieli, Luca, Maria Witek, and Christopher Haworth. 2021. “Space, Sonic Trajectories and the Perception of Cadence.” Journal of New Music Research 50, no. 3: 266–278. https://doi.org/10.1080/09298215.2021.1927116
     
  • Utz, Christian. 2022. “Is There Noise in Helmut Lachenmann’s Music? Temporal Form and Moments of Presence in the String Quartet Gran Torso?” In Noise as Constructive Element in Music. Theoretical and Music-Analytical Perspectives on Noise and Noise Music, edited by Mark Delaere, 137–157. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003307020
     
  • Utz, Christian. 2023. Unerhörte Klänge. Zur performativen Analyse und Wahrnehmung posttonaler Musik und ihren historischen Voraussetzungen (Studien und Materialien zur Musikwissenschaft 125). Hildesheim: Olms. Open Access (musiconn.publish): https://doi.org/10.25366/2023.151 
  • Utz, Christian. 2023. “Reimagining Formal Functions in Post-Tonal Music. Temporality in the Semanticized Form of Salvatore Sciarrino.” Music Theory Online 29/4. https://doi.org/10.30535/mto.29.4.7 
     
  • Utz, Christian. 2024. “Analyse neuer Musik.” In Handbuch Musikanalyse. Methode und Pluralität, edited by Ariane Jeßulat, Oliver Schwab-Felisch, Jan Philipp Sprick, and Christian Thorau. Kassel: Bärenreiter.